CLICK HERE

Saturday, May 7, 2011

ovulation test kits (OTK) atau Ovulation predictor kits (OPK)

Assalamualaikum w.b.t

Ini satu lagi kaedah untuk mengesan waktu subur kita. Benda alah ni sama je dengan urine pregnancy test kit tu cuma yang bezanya function die. OTK atau OPK ni *ringkasan word adelah digunakan untuk mengesan luteinizing hormone (LH). Hormone ni paling tinggi dapat dikesan masa waktu subur. Cara guna OTK ni same je dengan UPT iaitu melalui ujian air kencing dan kalau double line muncul maksudnye kita tengah subur la tu. :)


kredit to mr gugel! yeah.hihi. ok! kalau dabel line muncul seperti dalam gambar diatas tu maksud nye kite tgh subur tapi kalau satu line sahaja yang muncul maksudnya kita belum lagi sampai waktu subur atau sudah terlepas waktu subur. :)

Ketepatan kaedah ini adelah sehingga 99.6%. Wow! tinggi tu tapi kalau period cycle tak menentu macam saya ni better buat BBT dlu then dah yakin suhu itu berada dalam fasa subur baru menapak ke farmasi cari OTK ni. hihi. Kenapa saya tak buat begitu? sebab harga OTK ni bukannya murah seperti harga upt. huhu. Aritu sy survey kat watson harga OTK for single strip lebih kurang RM10+ yang paling murah. Kalau clearblue lak yang single strip punye RM20+ n yang 5 ke 4 strip RM90+. Kalau brand watson lak harga die bleh kira murah la RM45.90 untuk 5 strip OTK ni hehe. Menarik bukan harga dia.

Untuk keterangan lebih lanjut jom kita bace di blog drzubaidi ye. Sy tak pandai nak terangkan dengan lebih details. hihi. :) Daripada pembacaan saya, ramai yang suggest CLEARBLUE sebab ketepatan dia dalam lingkungan 99%. Patut la harga dia mahal oih. haha. Tapi kalo saya better beli brand WATSON la. Sebab baru nak try je kaedah ni. Tak pun yang P-PLAN FERTILITY PLANNER punye. Yang tu pon review die cam oke gak. hihi.

yang ni disuggestkan oleh orang ramai dan harga die pon agak boleh tahan jugak la dengan ketepatan 99% nye. :) 

yang ni sy suggest sebab harga die berpatutan. haha. ketepatan idakkan saya tahu. hee.

Lagi sy suggest brand watson tu. hihi. For me, harga OTK atau OPK ni kat watson lagi murah dari guardian. Kat farmasi saya tak penah survey lak. Better survey dlu before beli. :) But depends on ur budget la, kalau tak kisah tentang budget kat mane2 pon bleh beli. gagaga.

Notakakihazila: Selain dari buat BBT untuk kesan suhu waktu subur kita juga boleh guna kaedah mengira kitaran haid menggunakan kalendar. Ok? Nexy entry sy akan publish jadual untuk waktu subur yang dijangka berlaku mengikut kitaran haid! :)

2 comments:

  1. sy ada jual opk ni...rm1.90 jer :)) cuba jalan2 kat blog sy http://hamilcomel.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum... Sekiranya double line tpi slpas bsama suami dan tidak hamil juga, apa kemungkinan2 punca masalah?

    ReplyDelete