CLICK HERE

Wednesday, September 21, 2011

CT SCAN

Assalamualaikum

Memandangkan saya akan melalui process CT scan tak lama lagi. So, saya dengan tade kejenya walaupon keje melambak tengah tunggu telah mengugel apekah CT scan itu. hihi. After saya sign tanda setuju kat form CT scan tu saya asek la dok pk benda ape CT scan tu. Ade effect tak since doc dah terangkan serba sedikit tentang bendaalah nie tapi saya tetap tak puas hati. Semangat ok mengugel pasal CT scan nie bahaya ke tak untuk masa depan ade timbul masalah ke tak kan. 


CT scan nie dia menggunakan radiasi ion (x-ray) dan dia memerlukan banyak imej silangan (cross-sectional images) di bahagian tubuh ala macam potong2 bahagian tubuh la tapi bukan guna pisau ye guna laser tu ha. haha. Kalau guna pisau tu namanya jihad. Rela diri dibunuh gitu. wakaka. Oke seyes balik. So, penyebaran radiasi adelah lebih tinggi berbanding dengan x-ray di dada.

CT Scan ni merangkumi 5% sahaja dari jumlah ujian radiologi tetapi 40% penyebaran radiasi di dalam kesemua ujian radiologi. Apekahh??? 

Secara teori, risiko untuk seseorang yang melakukan CT Scan untuk mendapat kanser selepas CT scan abdomen adelah 1 dalam 2000 orang untuk jangka masa hidupnya. Hoho. Cane ni?? Saya nanti ofkos la kene scan kat abdomen kan. Doa kan eh kawan kawan saya tade effect ape2 lepas CT Scan ni. Takut gak neh. Mencabar betul la part neh. hihi. 

Dan yang paling ngeri adelah menurut satu laporan penyelidikan antarabangsa (Radiology 2004; 232:735-738) pendedahan risiko radiasi CT Scan seluruh tubuh adelah bersamaan seperti pendedahan radiasi yang diterima oleh beberapa manusia hidup ketika bomb atom hiroshima dan nagasaki! Dasat tak? Doc perempuan tu semalam cakap tade pape dah ni ape? might be dia tak nak saya risau kot. Mintak mintak la dia scan saya nanti kat abdomen je. tsk!

Tapi demi untuk doc mengesan tisu tidak normal yang mungkin wujud di sekitar ovari saya. Saya terpaksa relakan aje demi masa depan. ecewahh! Nak anak tak hazila? keke. :) 

Harga CT Scan ni kalau buat dekat swasta agak mahal jugak ok. Dalam range RM550-RM800. vavava! Berani ke nak tanggung kosnye tanggung risikonya sekali?? hihi. Makanya sila la menapak ke GH ye. Saya tengok kat form saya semalam doc Ganesh tick kat petak percuma tapi tak tahu la kot kot berbayar kot pasnie. Pape pon nanti saya cite ape yang akan jadi lepas scan eh. 


Haha. kelakar pon ade gak tengok gambar CT scan neh. Okelah saya diarahkan berpuasa 6 jam sebelum CT Scan. Saya terpaksa kene  buat benda alah ni pada pukul 9 pagi 4hb 10 2011. So, memang tade breakfast la k. Lepas bangun tido tade makan makan dah. Get ready makan malam before tu kenyang2. hahaha! Benda alah ni tak lama kejap je dalam 20 minit ke 30 minit je. Je??? hahaha. Terdedah kpd radiasi 30 minit tu wei senang2 je cakap 'je'. :)

Saya nak mintak tolong kawan kawan doakan saya terkena radiasi baik nanti dan jauhkan saya dari segala kesan kesan buruk like kanser tadi.  Dan juga semoga saya dapat result yang baik tade penyakit lain selain multiple ovarian cyst ye. :) Berdebar kembali menunggu 4 october 2011. Dup dap dup dap...

3 comments:

  1. Asmlkm kak..tkut la dgr pd ct scan ni.. Msa ros dulu dr xgalakkn buat ct scan nih sebelum preggy lg..huhuhu.. Mgkin dh cnggih kot... Semoga allah jauhkn segala kburukn pd akk..amin!!

    ReplyDelete
  2. aik?kena wat ct scan ke? bukan ke boleh scan melalui perut je? cam saya pun ovarian cyst gak (pcos), seriau gak dengar...

    gulp...

    ReplyDelete
  3. ROS: Tqvm ROS! :)

    Nia: a'ah. doc tu ckp go for ct scan first, after that we decide to operate. Dia nak tengok dengan jelas lagi kot. huhu. Tula. Cuak gak neh. huhu.

    ReplyDelete