CLICK HERE

Monday, December 19, 2011

Pengalaman Pembedahan Teratoma Ovarian Cyst

Assalamualaikum

Rabu, 30 november 2011 

Saya menyerah diri di HTAA pada pukul 9pg lebih kurang. Tunggu giliran daftar wad lebih kurang setengah jam then cari wad Teratai 2C. Time tu plak patient penuh makanye katil tade. Mase ni tenang lagi tapi jerawat tumbuh bagai cendawan tumbuh selepas hujan (jerawat saya tumbuh bile saya stress biasanye). Muke camne2 dah tak kisah dah time nie yang kisah ape nak jadi malam ni. Tido wad sorang2 ngan menumpang katil tepi2 orang. uaghhh! Tapi saya tenang lagi waktu ni. Saya redha jelah. Setiap kali waktu solat saya solat kat surau hosptal tu doa je moga2 semua di permudahkan. Alhamdulillah..after solat maghrib sorang nurse tu bagitau saya dapat katil sebelah kaunter selesa pon selesa tak ramai orang camtu. Toilet pon dekat patient sebelah2 pon peramah. So, emosi stabil lagi time ni. :)

tag ni akan jadi kenangan saya sampai bila2. ;p

Khamis, 1 December 2011

Hari ni dah start bz d interview oleh doc pelatih. Perghhh! sampai kering la tekak ni becakap pas sorang sorang datang tanya itu la ini la. Pastu nak pegang perut nak tengok cyst tu besar mane. Saya redhaaaaaaaaaa je dorang dok godeh2 perut saya dan saya redha juga yang main2 ngan perut saya tu doc pelatih lelaki seramai 5 orang lelaki dah 2 orang ppuan! Dorang tak datang sekali gus, dorang datang sorang2. bayangkan! huh~ Waktu ni gak nurse dah start amek darah untuk blood test. Saya dah tak d benarkan kemane2 dan solat pon tepi katil je. Time ni dah start2 haruuuu blood pressure naik turun temperature pon camtu gak. duhhh! Nasib baik la lepas maghrib mama saya sampai dari kampung. Rase besemangat sket tengok muke mama dari kampung nak teman anak die ni kat hosp. hihi. 

3 pm
Nurse datang hantar ubat macam ubat batuk tu botol pon camtu la lebih kurang. Die cakap ubat ni kena habiskan sebelum 6 petang. Means dalam 3 jam kene habiskan ubat sebotol ubat batuk itu. Saya start minum pukul 4pm. Ya Allah rasa die memang unik gler!! Ubat tu nak suh kite muntah ngan berak tanpa henti untuk kosongkan isi perut! Bleh bayangkan tak penangan ubat tu sangat dasyat! Dalam ramai2 yang makan ubat tu saya sorang je tak muntah tapi kejap kejap berak sampai malam2 tu berak kuar air je. huhu.

7 pm
Time ni kritikal sket sbb temperature saya naik then doc ckp kalau demam saya tak leh operate esoknye. uwaaaaaaa...Doc suh saya mandi lama2 nak suh suhu turun dah alhamdulillah after setengah jam bertapa bawah rain shower akhirnya suhu badan saya dari 37.6 turun kepada 37.0. Huh legaaaaaa. Then pada pukul 9 malam nurse datang bagitahu pukul 12am kang saya dah kene start puasa. Tag 'PUASA' dah kene gantung siap2 di katil. Time ni saya makan sepuas hati sebab petang tu dah oder macam2 dah ngan myrumet. hahaha. Time ni tido tak lena dah tapi sebab mama ade teman kat sebelah so tak pikir sangat yang bukan2.  

Jumaat, 2 December 2011

12 am.
Start puasa. Nurse datang hantar baju putih, baju persediaan masuk dewan bedah ngan cap biru aka operation cap. Blood pressure dan body temperature di ambil selang 2 jam sekali. Time ni gak saya last berak. hahaha.

4 am.
Doc pelatih atau houseman chinese girl datang kejutkan saya minta saya ke bilik ape ntah nak masukkan jarum kat tangan tu. Time ni saya mamai2 ikot die ke bilik tu. Rupenye this girl tak pandai masukkan jarum, demm! sakit ya rabbi. Dari mamai tu terus mate saya segar bugar sebab sakit! Tak penah2 saya rasa di inject sesakit neh.

Pastu bleh plak die tanya saya 'masuk tak, masuk tak' demm! Saya cakap 'saya tak tahu masuk ke tak yang pasti saya dah sakit neh'. Pastu die cuak d injectnye jarum untuk baby tu kat saya. Walaweiiiiiii! Baik tayah inject. Saya layan jela. Nak sambung tido memang tak la time ni.

6 am.
Houseman malay girl datang amek darah. Langsung tak rasa sakit. Orangnye pon ok. :) Time ni dah kene pakai baju putih bertali belakang tu. After solat subuh saya pakai baju ni tapi tak pakai lagi cap biru tu. Time ni dah berdebar2 dah. 

9 am
Debaran bertambah kencang tengok orang katil sebelah orang katil depan dah di jemput ke dewan bedah. Waaa. Rasa nak lari balik je. Ya Allah, rasa nak nangis je time ni. Mama try jadi cool women suh saya berselwat tak habis habis tapi die lagi cuak dari saya sebenarnya. Tak senang duduk kejap2 bangun kejap2 ke toilet tengok orang baring atas katil ke dewan bedah. hahaha.

11 am
Nurse suh saya bersiap sedia ke dewan bedah sebab dewan bedah dah called. Fuhh! Cuakss! Saya diberi minum air sejuk (ubat penenang) dan saya hanya dipakaikan baju putih bertali belakang itu sahaje. Then naik atas katil dewan bedah. Then tunggu orang dewan bedah datang amek. Untuk makluman time ni saya rasa hazab gler ok. Setengah jam kena tunggu  atas katil dewan bedah tu sebelum orang dewan bedah datang amek. Ya Allah, hanya Allah je yang tahu perasan saya time ni. Memang tak tenang sebab kejap2 nurse jerit jangan bangun sebab saya bangun nak lari. Seyes, saya pk nak lari balik je time ni tanak hadapi situasi camni. Mama saya dah pucat dah time ni takut anak die ni cipta sejarah lari balik umah tanak dibedah. haha.

11.30 am
Saya di tolak ke dewan bedah. Time ni ubat penenang tu macam tak berfungsi sebab saya rasa berdebar amat dasyat. Then lama2 saya rasa mengantuk. Tapi saya sedar lagi orang tukar baju saya sekali lagi tutup atas je. Saya boleh jawab lagi soalan2 yang ditanya. After ditukar katil ditukat baju lepas jawab semua soalan. Saya ditolak dari bilik menunggu ke OT room sebenar.

12.15 pm
Setelah saya melalui 3 bilik akhirnya sampai OT room. Kat sini saya sedar lagi. Saya sedar pakar bius tanya nama, umur, sape cucuk jarum baby kat tangan awak ni. Pastu dorang suh saya selawat banyak2 suh saya sedut gas yang dorang letak kat mulut saya. Saya sedar lagi dorang tampal2 kat badan saya pastu saya tak tahu ape dahh.

7.30 pm
Prof Roszaman yang ketuai operation ni pegang tangan saya sambil cakap 'Hazila awak ok tak, awak dah selamat'. Time ni baru saya sedar operation dah selesai tapi saya just angguk2 tak leh nak cakap sebab ade tiub dalam mulut saya dan saya rasa nak muntah sesangat. Saya tak sedar saya cabut tiub yang panjang lebih kurang 3 jengkal kot dan muntah 2 kali. Perit gile rasa muntah ngan rasa sakit kat tang perut tu. huhu.

After muntah saya tanya prof macam mane ngan operation. Saya rasa seksa gile nak becakap time ni. Prof cakap 'operation berjaya tapi saya terpaksa buat open surgery sebab cyst burst kat dalam masa buat laparoscopic surgery'. Dengar prof. cakap macam tu saya tahu dah kenapa perit gile rasa time saya muntah tu tapi saya redha. Saya just angguk je pas prof cakap camtu.

8.15 pm
Saya dipindahkan dari dewan bedah ke wad biasa. Saya tengok mama saya ade ikot saya ke wad. Perghh! Legaa! Time masuk ke wad ni saya ingatkan kejap je operate upenye2 lame sebab saya tengok kat luar dah gelap. Badan saya time ni memang sangat2 tak bermaya dah saya rasa sangat letih penat tak tahu nak cakap ape. Nasib baik mama, pil ade. Dorang la urut2 badan saya segala. Myrumet tade time ni sebab lame sangat menunggu mak die suh die balik dulu lepas tu baru die datang.

Tapi die datang saya dah tido. Mungkin penangan ubat bius belum hilang. Malam ni gak saya merayu2 ngan mama saya yang saya nak minum air sket pon jadila dahaga sangat ni padahal saya tak boleh minum makan lagi. Last2 mama saya suapkan juga 2 sudu air kosong. Sedih sangat time ni. Nak minum air pon tak boleh tapi lega sangatttttt walauupun dapat minum 2 sudu je. hihihi. 

Sabtu, 3 December 2011

Badan saya lemah lagi time ni. Saya tak boleh makan lagi tapi boleh minum air je. Tu pon minum sket2 doc takut saya muntah. Alhamdulillah sepanjang saya kat wad tu saya tak muntah. :) Waktu ni tido tak berbantal memang tak leh bergerak. Mate jela berkelip2 tengok teruk nye la keadaan saya ngan kene pakai paip salur air kencing tu, ngan tangan sebelah masuk air sebelah lagi masuk darah sebab darah saya hilang lebih kurang satu liter kot (bleeding time operation). Time masuk darah tu sakit ya rabbi sebab jarum tu dah tak elok tangan saya membengkak tapi nurse suh sabar sayang nak buka jarum tu sebab tu jarum dewan bedah jarum besar darah masuk lebih laju. Last2 saya nangis then dorang tukar jarum barula ok sket tadelah sakit sangat rasa. 2 pain darah gak la masuk dalam badan saya ngan 3 botol air. ngee~ Dasat!  

Ahad, 4 December 2011

Bangun pagi2 dah bleh senyum sebab dah bleh makan. yeay! Bangun tak bleh lagi tapi dah bleh duduk! Rasa nikmat sangat walaupon bleh duduk tapi duduk bersila la. Duduk baring2 gitu. Tak reti lerr nak explain. Tiub kencing tu pon dah dicabut, plaster kat luka pembedahan tu dibuka dan di spray dengan spray antiseptic ke ape. hihi. Legaaaa! Petangnye, saya try2 bangun berjalan ke toilet. Alhamdulillah lepas tanpa pitam tengah jalan. :) Lepas tu asek2 la bangun sebab tak sabar nak berjalan selebihnye tak sabar nak balik rumah! hahaha. 

Isnin, 5 December 2011

9 pagi gynae cakap saya bleh balik hari ini. Segala jarum ditangan dicabut. Fuhh! Hari ni dah tak hingin dah duduk atas katil hospital. Mama pon dengar doc cakap camtu, cepat2 kemas barang padahal petang baru bleh discharge! wakaka. Dah tak sabar sangat nak balik. Lunch pon dah tanak makan. Tolak tepi. kekeke. Seyes vontot dah gatal2 dah dok kat katil spital tu. Lamanye la hai rasa dok spital tengok orang sakit kiri kanan lagila susah nak sihat. phewww.

2 petang after selesai segala payment, amek ubat saya discharged! Alhamdulillah! Nampak je kete, terus saya rasa legaaaaaaaa. home sweet home! Rasa nikmat sangat dapat kesihatan yang baik. :)

Nanti saya buat summary pasal operation ni ok. kekeke. Next appointment pada 10hb januari 2012 nanti, then time saya akan tahu dengan details pasal ape dah jadi dengan cyst saya tu sebab mase kat wad aritu saya tak sempat jumpe ngan gynae saya, just mo je terangkan sket2 pasal operation tu. Ermmm ape yang saya tahu setakat ni belum cukup lagi untuk diterangkan kat sini. :)

16 comments:

  1. Alhamdulillah dh selamat hazila. get well soon ok ;)

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah sis.
    InsyaAllah, saya doakan selepas ni, urusan sis akan lebih mudah utk dptkan baby.

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah. Awak sgt berani and tabah, dear. Semoga semuanya ok lepas operation nih. Takecare ;)

    ReplyDelete
  4. Yannie bunny: Alhamdulillah. Thanks yannie bunny. :)

    Ryha FeyzaL: Alhamdulillah. Thanks ryha feyzal! :)

    ILY: Alhamdulillah. Thanks ILY! :)

    ReplyDelete
  5. alhamdulillah..selamat semuanya..cepat2 sembuh yer dear...take care!

    ReplyDelete
  6. Saya pun br lps operate buang endometriotic cyst kat ovari kiri bulan lepas..alhamdulillah smua ok cuma sy muntah sampai ke mlm walaupun pakar bius da inject ubat tahan muntah masa operate..sgt2 faham perasaan awk yg dahaga gila lps operate tu..kering n seksa kan huhu

    ReplyDelete
  7. linnmf: Hope awak cepat sembuh! :) a'ah bila ingat balik rasa bangga pon ade gak sebab kita terpilih untuk rasa benda tu sume. hihi.

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum.... boleh ikhtiar dengan pemakanan suplemen untuk kecutkan cyst dan elak pembedahan... jemput baca: http://my-anugerah-terindah.blogspot.com/2014/09/kecutkan-cyst-dengan-gla-complex.html

    ReplyDelete
  9. Huu,takutnya baca,saya pun ada Cust,doktor suruh saya buang saja,tapi sangat takut, tak buang tak boleh ker, uhuk

    ReplyDelete
  10. Hai wak.. saya pun penah menghidap ovarian cyst.. hehehehe lebih kurang je pengalaman kita.. yg sy sedih luka opertion tak hikang pun walaupun dah 5 tahun

    ReplyDelete
  11. Hai wak.. saya pun penah menghidap ovarian cyst.. hehehehe lebih kurang je pengalaman kita.. yg sy sedih luka opertion tak hikang pun walaupun dah 5 tahun

    ReplyDelete
  12. Hai wak.. saya pun penah menghidap ovarian cyst.. hehehehe lebih kurang je pengalaman kita.. yg sy sedih luka opertion tak hikang pun walaupun dah 5 tahun

    ReplyDelete
  13. Hai awak..!😁 sy pn bru je buang cyst.. mula2 tkt lama2 ok..bru 2mggu buang..😊

    ReplyDelete
  14. As salam
    Saya pun ada pengalaman untuk.dikongsikan...
    Januari hingga mac saya tak datang period..perut makin besar..dan waktu tu dah pk saya mengandung..esknnya pg beli alat untuk.test upt..result.nye negatif..aduh dah mula.risau kenapa perut makin besar
    Bulan april alhamdulillah period datang cuma x seperti biasa..lama.dan warna darah nampak lain dari biasa..Bulan mei..period.Datang seperti biasa..badan tetiba demam panas..Hari pilihanraya.malaysia.9mei..badan jd demam terus x bermaya..7hari demam dgn suhu 39.3''memandangkan cuti..isnin14/5 baru ke klinik..dan bila.doc test ..doa scan..doa kata..uteres mengembang seperti mengadung tp.x de baby..dan doc kata mungkin mengandung luar rahim..
    Doa akan di belah kiri..cfm ada csyt..dan doa memberi surat refer ke emengency...
    Ya allah masa itu tuhan sahaja yg tahu..bertapa takutnya..sebab sebelum ni amat risau dgn penyakit seperti ini..
    17/5 pergi ke kmc berjumpa dgn doc suriati..dan warded...malam tu..esok pagi 18/5 doc datang dan.katanya perlu menjalani operation sekarang..Ya allah debar nye tuhan sahaja yg tau..dan akhirnya alhamdulillah selesai pembedahan..doc tunjuk tiga bekas..ada cyst..ada daging melekat di rahim dan sel ding ding rahim...
    So skg tgh berpantang dirumah..sakit sangat tuhan sahaja yg tahu..nak.duduk pun tak.boleh..harap cepat lah sembuh..agar dpt beraya bersama keluarga

    ReplyDelete