CLICK HERE

Tuesday, February 4, 2014

Precious Pregnancy

Assalamualaikum

Petang ni saya rasa dah sihat sket dari demam. Alhamdulillah. Kandungan pon dah memasuki 2nd trimester, alahan makin berkurangan, baby pon makin membesar dengan sihat (semalam baru scan sbb maknya terjatuh kat lantai tsk!). Oklah..jom saya sharing apa yang orang ramai tanya saya bila tahu saya pregnant. 

Actually, saya memang nak share ape yang saya amalkan, tapi saya tak menolak rezeki Allah yang bagi. Ya betul! Saya tak nafikan. Kun fayakun! Jadi Maka Jadilah!. Tapi kita pon perlu berusaha jugak kan. Rezeki tak datang bergolek..ekekeke.

4 tahun lebih bukan satu tempoh yang singkat buat kami, tapi ujian Allah kami redha. Bermula pada tahun 2010 saya berTTC, telan folic acid, buat graf suhu badan every cycle, minum susu anmum & lewat cycle sket mula buat upt. Upt stick beratus-ratus dah kot terbuang begitu saja. Takpe..pejam mata.

One day before raya puasa 2011 saya buat check-up kat klinik selepas 4 bulan tak datang period, check upt negative manjangggg..after scan, result dia....saya ada cyst! besar plak tu. Solution dia hanya operate! Allahurabbi! Beratnya dugaan Mu Ya Allah. Di kala orang bergembira di hari raya, daku mengenangkan keadaan diri. Apelah nasib diri ini. Tapi time ni keluarga saya dan suami bagi semangat. Bangun melihat penderitan orang lain lagi teruk. Cuba berdiri berhadapan realiti.

Alhamdulillah. Dec 2011. Segalanya berjalan lancar. Allah permudahkan segalanya. Saya selamat menjalani pembedahan dermoid cyst. Alhamdulillah ovari saya sihat dan boleh diselamatkan. Syukur padaMu Ya Allah. Allah masih sayang kepada hambaNya ini. Hanya 5% sahaja kemungkinan cyst ini akan akan kembali. Disebalik kegelapan masih ada cahaya yang bersinar. Pakar O&G bukan sahaja bukan cyst tapi check sekali tiub fallopio saya. Semuanya sihat! Alhamdulillah! Saya tade masalah untuk mengandung... :)

Hujung tahun 2012..saya resign dari position QA engineer. Saya nekad. No more chemical! No more unhealthy environment! Pakar O&G pon ade bagitahu kalau boleh cari kerja yang tak direct exposed to chemical. Its ok! Rezeki Allah itu luas dan ada dimana-mana. No worrries...

Saya bukan taknak telan ape2 pil kesuburan. Saya bukan tanak buat iui dsb tu. Sbb......bila saya pg jumpa pakar O&G, dia cakap saya tade masalah..nape nak buat sumeeeeeee tu??? mcm nak menyeksa diri sendiri...tsk! hampa.....orang lain macam2 dah buat... tsk!

Opstt! Lupa! After operate, saya dah tak ambik folic acid. Saya minum macam2 asal orang cakap bagus untuk yang nak conceive je saya telan. Tapi....tak tetap pendirian! hahahaha. Makan 2,3 bulan tolak tepi. wakaka. Same goes dengan buah zuriat, debunga kurma etc. hiksss! Bukan tak nak anak tapi ntah la...

Cepat putus asa! :D

Lastly, kami suami isteri slow talk. Kenapa kita nak seksa diri kita paksa telan itu ini kalau kita pon tak yakin dengan keberkesanan dia? Kenapa kita nak push diri kita buat suatu yang kita tak suka? Ape kata kita sayang anak2 angkat (anak2 kawan baik kami) kita macam anak sendiri? Kita jangan pk lagi tentang anak anak anak? if 5 years kita belum dapat anak, kita ambik anak angkat...jangan cakap anak lagi. bila 'bersama' pon jangan pk nak anak...enjoy urself! busykan diri pk benda lain..ok deal!

Saya pon kerja la...kerja biasa2 je. keje admin just nak busykan diri. Kalau dok rumah mesti terpk punyaaa!!! Balik keje makan tido. Rutin seharian sama je. Kalau ade masa, pg melawat anak angkat kami. Itu je. Then saya suka masak. Try je segala resepi. Punyalah nak busykan diri.

Till one day, kawan kami terseliuh peha. Nak berurut jadi kami bawak dia pegi berurut, husband saya pon nak join berurut sekali...suami saya tak penah berurut tau! hahahaha.Mungkin sebab dia berurut dan mungkin rezeki kami dah sampai...Allah Maha Mengetahui :)

Saya tak ambik apa2 supplement baik Shaklee or etc... Saya tak pantang makan fastfood... Dulu bmi saya overweight (auta je ckp org gemuk taleh ngandung! ;p), Saya makan je jambu batu or pape makanan sejuk ke ape ntah tu yang cakap taleh pregnant... Sume ni rezeki dari Allah. Pecaya dengan qada dan qadar. Allah tahu apa yang terbaik buat kita. :)

Untuk TTCians teruskan usaha. Kalau tak yakin dengan apa yang kita buat. Please stop it! Gud Luck! Semoga Allah permudahkan urusan korang. Amin ya rabb....

*Sape tak sedih kan tengok orang lain kawen terus upt positif...tapi Allah uji kita macam ni sebab dia tahu kita mampu hadapi. Sebenarnya kita kuat, kita je tak tahu tapi Allah tahu. ;) InsyaAllah...one day giliran korang plak rasa kegembiraan ni. Allah tak kejam. Ingat tau! Saya doakan korang! <3


Btw....many thanks for all your wonderful wishes. Tq! :) :) :)

16 comments:

  1. Assalamualaikum awak. alhamdullilah syukur. walaupun berbagai dugaan telah kamu tempuhi bersama, berkat kesabaran itu Allah kurniakan zuriat, rezeki yang luas. Enjoy ur pregnancy moments dear. heheeee

    ReplyDelete
  2. doakan agar kami jugak dapat menikmati saat bergelar ibu dan ayah ..amin

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah.semoga dipermudahkan semuanye hingga bersalin yerrr.doakan kami yg TTC pula niii ^____^

    ReplyDelete
  4. Syukur... moga selamat semuanya...sy pon baru few month start ttc.. tgh nak cube kaedah nih untuk anak kedua...

    ReplyDelete
  5. Salam perkenalan.
    Jalan cerita kita hampir sama
    Yes With Allah will kun fayakun overweight women pn boleh concieve..mee too ;)
    After 4yers mrriage we adopt a baby..after he reach 2years old..im pregnnt..we r so happy.alhamdulillah ^_^ keep it up ttcians

    ReplyDelete
  6. salam dear,
    if berminat dengan set bersalin Tropical Herbs (Amway), Nona Roguy, Tanamera or Shaklee boleh dapatkannya dgn harga promosi dari kami pengedar sah produk tersebut.
    100% original :)

    FACEBOOK : charmsandcolors
    019 6555700.
    http://kisahqaseh.blogspot.com

    ReplyDelete
  7. Alhamdulillah..pengorbanan n usaha awak akhirnya berjaya jugak..tahniah..
    **sy follow sini..
    http://ecahkhalili.blogspot.com/2014/06/persediaan-untuk-bakal-baby-buds-beo.html

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum zila. Tahniah ye. Berkat percaya pada rezeki Allah.. :)

    Btw kalau sudi.. boleh x share dkt mana husband awk berurut? Tq in advance.

    ReplyDelete
  9. As salam Sis, Alhamdulillah & tahniah.. Sy juga mcm sis telah menjalani cyst operation pd thn 2011. Kami telah berumahtangga selama 6thn. Sekrg ni period sy lewat seminggu. Tanda2 spt loya, sembelit, payudara sakit & pening2. Doakan yg terbaik utk kami. Amin

    ReplyDelete
  10. kawan2 saya banyak guna suplemen juga. alhamdulillah mungkin serasi jugak denga diorg.

    ReplyDelete
  11. Hai dear. Salam perkenalan. Alhamdulillah Allah dah bagi rezeki cahaya mata buat awak dan pasangan. Dia maha mengetahui segala yg terbaik buat hamba2Nya.

    Btw jemput ke blog nuha. Ada entry baru tentang teknik memperbanyakkan susu badan..

    ReplyDelete
  12. salam.. lepas operate tu,, period. datang mcm biasa n teratur tak?? ari2 dok nangis ni,, memikirkan pasal zuariat..

    ReplyDelete
  13. salam.. lepas operate tu,, period. datang mcm biasa n teratur tak?? ari2 dok nangis ni,, memikirkan pasal zuariat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm. lps operate tu period saya still x teratur tp better than before. lps bsalin bru period cycle saya teratur. jgn sedih k. Allah lbh mengetahui ape yg tbaik utk kite. Ade sbb kenapa dia uji kite cmne. trskan bdoa! :)

      Delete
  14. Motivated baca blog sis!!!!TQ!!!

    ReplyDelete