CLICK HERE

Sunday, May 3, 2015

Pengalaman mengandung


Assalamualaikum

Dah dekat setahun baru nk critaaaa hahahaha. nak jgk bgtau walaupon dah berkulat ijau. tak pedulikkk. pengalaman nih hahahaa. throwbackkkkkk...

saya tau saya pregnant dah lewat dah. dah dua bulan gitu (8w) ngandung baru cek upt. tu pon sebab opismate chinese telanggar perut saya secara tak sengaja. then dia tnya...'are u pregnant?'. saya gelak laaa sambil jwb 'a'ah pregnant lemak'. muke dia mmg serius sampai dia suruh saya cek upt. saya? cek upt? mmg xlaaa sbb selalu kecewa. lagi satu tade tanda pon saya pregnant. 

Then dalam minggu yg sama jgk saya blari kejar ape ntah lupe dh sbb dah lama kan. lepas tu saya rasa nak pitam. hoihhh ni bukan main2 ni. trs balik rmh time lunch. masa otw blk rmh tu terdetik nk singgah farmasi beli upt kit. 

makanyaaaa lepas balik je terus masuk toilet. nekad dah ni. sebab sblm ni tak penah rase nak pitam lari camne pon. lagi satu sebenarnya ada sket goyang la bila opismate chinese tu ckp beria2 kan. lepas test jeng jeng jeng...xnak tgk sbnrnya tp buat gagah pandang jgk upt tu. sekaliiiii 2 line clear gile! ni mimpi ke realiti ni. trs call hubby dia dah melompat dah. trs ambik half day. i? g keje blk sambil tak pecaya.

 ni diaaa upt betuah tu..sampai sekarang saya simpan!

sambil2 tu snap gambar upt wasap bestfriend saya untuk konfemkan lagiiiii.hahahaha. semua eksaited mcm dorang pregnant. hahaha. nampak sgt semua menunggu news ni. hp busy sgt aritu. mama saya suruh g konfemkan kat klinik. mak mertua plak cakap mungkin tu chemical pregnancy. hahaha. punyalah dorang x caya. miracle sungguh. Dalam hati masa tu hanya Allah yang tahu betapa bahagiaaa nyaa hati ni.

Malam tu dengan berdebarnya terus g klinik dengan penuh pengharapan. ambik nombor tunggu turn rase macam lame gile. padahal ade sorang je lagi tunggu turn lepas tu saya. masuk bilik doctor pastu terus tunjuk upt kit tuh hahahaha. dokter gelakkk je. lepas story 4years menunggu trs dokter eksaited nk scan then tanya macam-macam. time scan menangis kami laki bini macam mimpiiiii! dokter cakap dah 8w! Allahurabbi! sebab tade langsung tanda-tanda preggy, period pon ting tong...sebab tu saya tak perasan.

Dahlaaa sebelum tu saya makan nenas muda sebijik lebihhh! saya harung banjir paras pinggang! saya berlari kejar opismate! hahahaha. mase dokter scan saya tanya macam-macam. cuakkkk punya pasal. dokter kata janin ni kuat. kalau x kuat mesti jatuh dah. lepas tu heartbeat baby kuat. so baby sihat! menangis lagi dengar bile dokter cakap camtu sebab macam-macam dah jadi sebelum tu huhuhu. saya penah jatuh mase preggy 4 bulan. trs g klinik scan...nasib baik tade pape.. :)


16/12/13 saat paling manis bagi kami suami isteri ;)
Thank you Allah!
memang tak sangka kali ni betul2 ade nyawa dalam rahim saya. Subhanallah!

Lepas pada tu kami buat perbincangan empat mata plus solat istikarah. Hasil perbincangan *hahahaha* saya mengambil keputusan untuk resign sekali lagi sebab ni precious pregnancy. kami suami isteri tak mau ambik sebarang risiko. Yakin dengan rezeki Allah yang bagi. Kandungan cecah 5 bulan saya jadi suri rumah balik. ekekeke. *kejeswastablemainresign2*. Keje bleh cari anak susah nak dapat. ;) (anak saya lahir, suami dapat naik pangkat. Alhamdulillah. rezeki anak. )

Alhamdulillah saya tade alahan mengandung tapi saya tak boleh lalu kedai makan chinese. bau masakan dorang sangat busuk mase tu. huhu. Mengidam pon tak melampau sangat. setakat benda-benda yang senang nak cari je. yang paling ketara saya sangat pemalassss. Lebih-lebih lagi buat keje rumah wahahahaha. Orang cakap might be its a boy. Tapi bile tengok perut saya ramai cakap girl. hahaha. Kami tau gender pon mase 6 bulan gitu. tapi tak bagitau sesape kecuali parents je.


TIPS MASA PREGGY yang saya amalkan:

1. HB. saya tade masalah hb rendah. Alhamdulillah. start saya tau saya preggy saya banyak makan jambu batu. Buat air ke, makan dengan asam ke or makan camtu je boleh. saya tak makan hati ayam,kerang etc. hb saya 12 ke atas dan tak penah bawah pada tu. mungkin jambu batu sesuai untuk hb saya kot.

2. KALSIUM. Terus terang saya cakap saya tak minum susu tepung. mase nak try preggy dulu saya minum. lepas bace pengalaman ibu-ibu preggy, saya avoid sbb tinggi gula. so saya minum susu segar + pil kalsium untuk ibu mengandung. bleh beli di farmasi atau klinik2. Saya paling takut sakit gigi ke lenguh2 sendi ke sakit tulang ke waktu mengandung. herghhh! 

3. VITAMIN. Saya makan vitamin yang kk bagi. Lepas tu saya ambik pil salindah. Pil salidah saya suke ngelat hahaha. sebab dia ikot waktu saya kadang-kadang lupe. vitamin kk sekali telan je. ekekeke. kan saya kata saya pemalas mase mengandung. :D

4. BANYAKKAN baca al-quran.

5. Lepas tu saya suke makan tembikai waktu preggy. ;)

6. RISAU LEBIH time preggy normal kot kan sebab kita x nampak ape yg jadi kat dalam perut. Pendapat saya, jangan terlalu memikirkannya. Tawakal pada ALLAH je. sebab saya penah risau keterlaluan mase 8 bulan lebih gitu sebab kurang rasa baby bergerak. Akibatnya blood pressure saya naikkkkk. Satu keje nak ulang alik ke klinik setiap pagi selama 2w. nasib baik 3 hari je dh ok. 

7. Banyakkan minum air masak sebab kencing kotor suke kawan dengan perempuan preggy ni. Takut punya pasal saya tak minum sangat air manis2 ni. minum air buah tanpa gula je kerap.

8. Jaga percakapan, perlakuan etc. Saya sangat takut time preggy...takut terlepassss cakap ke ape ke kan. Mintak dijauhkan lah. Doa banyak2 moga kita terpelihara dari sume tu.

9. Jangan cari pasal dengan suami kang nak beranak susah. hahahahaha. ni mak mertua saya selalu ingatkan. hahaha. hari2 mintak maaf sebelum tido. 

tu jela kot yang saya ingat sebab urat banyak terputus dah. hahaha.



saya belanja gambar baby kuat ni satu keh. doakan dia membesar dengan sihat ye. ;)


P/S: Kepada yang belum terpilih untuk rasai nikmat manjadi ibu ni...semoga awak terus cekal dan tabah. Jangan terlalu stress dengan dugaan ni. ALLAH MAHA ADIL. Lambat atau cepat pasti ada rezeki awak. Jangan mudah mengalah! Teruskan doa...doa...dan doa. Moga Allah berikan yang terbaik untuk kita semua. ;)  




20 comments:

  1. assalamualaikum awak.. besar dah anak teruna awak.. hehehee best baca pengalaman awak.. semoga anakanda awak membesar dgn sihat dan jadi anak yang soleh ya ~~~

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum.. Tahniah..penantian selama 4thn akhirnya membuahkan hasil.. terjumpa blog ni sbb nk crik info psl acid folic.. tq for the info n doakan sy juga pregnant ya.. even br kahwin 2bulan setengah... hehehe...

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum.. Tahniah..penantian selama 4thn akhirnya membuahkan hasil.. terjumpa blog ni sbb nk crik info psl acid folic.. tq for the info n doakan sy juga pregnant ya.. even br kahwin 2bulan setengah... hehehe...

    ReplyDelete
  4. assalamualaikum tahniah ye. kita sama-sama pregnant. semoga kita akann mendapat zuriat yang soleh dan solehah. amin

    ReplyDelete
  5. jom follow aleya blog aleyaruslan.blogspot.com terima kasih

    ReplyDelete
  6. Alhamdulillah.. seronok baca pengalaman pregnancy yg sihat mcmni.. good boy semoga membesar dgn sihat juga ye..

    http://semuasihatselalu.blogspot.com

    ReplyDelete
  7. AlhamduLILLAH.. semoga membesar menjadi anak yang soleh.l benar pengalaman mengandung tak dapat dilupakan sebab lain anak, lain pengalmannya dan hanya ibu sahaja yang mengalaminya., :))

    ReplyDelete
  8. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, resepi dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete
  9. Assalammualaikum....tahniah awk...ank pun dh besar...sy skrg pun dh 4tahun kawin msih blum ade rezeki...trjumpa blog ni pun sbb sy tgh tnya pakcik goggle knp skrg ni sy lewat period dh 3 mnggu sblm ni regular je...doakan sy jgk ye moga ade berita gembira utk sy....

    ReplyDelete
  10. Boleh tk sy nk tany, cthkn, kamu nk melahirkn seorg bayi disampinf, tapi bila tiada ibu disanping, ap yg kamu rasa?

    ReplyDelete
  11. Boleh tk sy nk tany, cthkn, kamu nk melahirkn seorg bayi disampinf, tapi bila tiada ibu disanping, ap yg kamu rasa?

    ReplyDelete
  12. Assalam..
    Salam perkenalan..
    http://mummyumardian.blogspot.my/
    http://dnibabyscute1.blogspot.my/

    ReplyDelete
  13. Dapatkan pemeriksaan antenatal dan 5D ultrasound di Poliklinik Az-Zaara.
    5D scan (RM160) + 2D early scan to confirm date + 1 Keping Gambar Berwarna = Harga Promosi RM 75 (kandungan 11-14W)
    5D scan (RM160) + 2D Growth Scan + Gender Scan (RM55) + 1 Keping Gambar Berwarna + CD = Harga Promosi RM120 (kandungan 24-32W)
    5D scan (RM160) + Detail scan (RM150) + 1 Keping Gambar Berwarna + CD + Full report = Harga Promosi RM200 (kandungan 18-24W,max 28W)
    PM kami/ Call/whatsapp kami di 03-42663686/011-52300300
    https://www.facebook.com/poliklinikazzaaraampang/

    ReplyDelete
  14. Tahniah.. perkongsian yang menarik..sy tengah buat list tips2 untuk diamalkan ni

    ReplyDelete
  15. Suka baca pengalaman mengandung ibu² ni..macam² cerita seronok baca..saya pun 3x pregnant..pengalaman pun lain²...


    Jom Semak 10 Makanan Terbaik Menaikkan Bacaan HB Ibu Hamil Supaya Dapat Elakkan Anemia

    ReplyDelete
  16. nice sharing kak.baru tau rasa ibu hamil cmne.ni sy ada share tips dos pengambilan ubat utk anak.bole tgk ya.

    https://www.facebook.com/toksyedori/posts/1509684562449282

    ReplyDelete
  17. Saya tercari pengalaman 4 tahun menanti. Tak sangka jumpa blog ni. Saya dah lewat 5mgu. Tapi masih tak berani nak check upt. Takot frust. Harap2 lah saya dapat preggy mcm sis juga.. Ermm.

    ReplyDelete
  18. Tahniah Puan. Happy sangat baca ni.

    Nanti boleh bawak anak jalan-jalan ke Terengganu :)

    Boleh tengok post saya ya

    https://nasyaazman88.blogspot.my/2018/02/enjoy-pusat-sains-dan-kreativiti.html

    ReplyDelete
  19. seronok nya dapat baby.. jom follow blog nanamarzuki.blogspot.my

    ReplyDelete